Hur ska framtidens Väla se ut för att fortsätta vara en av Sveriges mest besökta destinationer och en av regionens största arbetsplatser? Den frågan upptar just nu en stor del av Välaledningens tankar, och enligt centrumchefen Niklas Blonér är visionen att upplevelser, events och servicefunktioner ska ha en allt större plats i Välas utbud.
Detaljhandeln är mitt uppe i ett paradigmskifte, där den fysiska handeln utsätts för en ökad konkurrens från den digitala handeln i första hand. Det här är en global trend som påverkar och förändrar förutsättningarna för regionala och lokala handelsplatser. För att stärka positionen som en attraktiv regional destination och mötesplats, behöver Väla därför vidareutveckla och komplettera sitt nuvarande handelsutbud.
– Det vi kan se just nu är att framtidens handelsplatser kommer att bygga på fyra ben: Shopping, möten, upplevelser samt service och tjänster. När det gäller de två första områdena skulle jag vilja påstå att vi redan är bland de bästa i klassen i Sverige, medan vår stora utvecklingspotential de kommande åren främst ligger inom upplevelser, events och service, säger Niklas Blonér.
Nytt och unikt utbud
Därför undersöker Väla just nu möjligheterna att utöka sin befintliga yta för att kunna göra plats för ett unikt utbud av upplevelser, events och tjänster. Projektet går under namnet Vision Väla.
– Det handlar inte om att utöka med mer handel utan fokus ligger på att skapa ett utbud av upplevelser och tjänster som inte redan finns i närområdet i dag. Om allt går som vi planerar kommer Väla definitivt att bli en upplevelsedestination i världsklass, som lockar besökare från långt utanför regionen, fortsätter Niklas Blonér.
– Vi har fullt i huset i dag och ser inte att vi kan förverkliga Vision Väla utan att komplettera våra befintliga ytor och därigenom hjälpa våra befintliga hyresgäster att vara fortsatt framgångsrika.
En attraktion som lockar
Med tolv miljoner besökare varje år är Väla en central del i regionens attraktionskraft. Av besökarna är en dryg tredjedel från Helsingborg medan merparten av övriga besökare kommer från närliggande kommuner i Nordvästra Skåne samt från övriga delar av Skåne, södra Halland och Småland. Väla attraherar även en hel del danskar och utländska turister på tillfälligt besök i regionen. Så när fastighets-ägaren träffar lokala politiker och beslutsfattare, råder det en stor samsyn kring Välas betydelse för regionen och vikten av att fortsätta utveckla handelsområdet.
– Så vår fortsatta utveckling handlar inte enbart om våra egna ambitioner och visioner, utan det är en angelägenhet för hela regionen. Vi ska fortsätta att vara en central tillväxtmotor och en betydande arbetsgivare.
800 nya arbetstillfällen
Helsingborg är en tillväxtregion, med en stadig befolkningsökning varje år. Nyligen nåddes en milstolpe, när befolkningen i Helsingborgs stad passerade 150 000 invånare. Staden har av tradition en stark handelsprofil, där Väla är en av stadens största arbetsgivare med över 3 000 arbetstillfällen. Med ett unikt och kompletterande utbud skulle Väla stärka sin position som en betydande och attraktiv arbetsplats.
– Vår uppskattning är att Vision Väla skulle tillföra regionen och staden 800 nya jobb. Den
geografiska attraktionskraften skulle också öka och turistnäringen stärkas, förklarar Niklas Blonér.
– I nuläget vet vi inte exakt hur utbudet skulle kunna se ut men vi tänker oss att det handlar om
aktörer inom lek, spel och nöjen, VR och visuella upplevelser, mat och dryck, skönhet och hälsa,
kultur, mässor och co-working spaces med mera.