Från Linköping City Airport tar man sig smidigt ut över hela världen. Tre gånger
dagligen går KLM till Amsterdam, och SAS lyfter en gång per dag till Kastrup.
Sedan är det bara att byta till anslutande flyg som tar dig till slutdestinationen.
– Vi är en av de flygplatser som växer
mest i Sverige, säger Camilla Lejon
som är vd för Linköping City Airport.
Ändå finns det en del förutfattade meningar
om att det skulle vara besvärligt och tidsödande
att byta flyg, eller att det skulle vara dyrare
att flyga från Linköping.
Ingenting av det här stämmer, menar Camilla
Lejon och tar ett tidsmässigt exempel:
– Vi antar att du ska till London och har valt
att flyga från Arlanda. Lämnar du Linköping
samtidigt så är du framme på Heathrow innan
du klivit ombord på planet uppe i Stockholm.
Många resenärer säger att det bästa med att
flyga från Linköping är när man kommer hem,
man behöver inte sitta i flera timmar på motorvägen
eller tåget innan man når hemmet.
– Och att det skulle vara dyrare att ta flyget
härifrån till slutdestinationen är också en missuppfattning.
Det kan illustreras med ett telefonsamtal
jag fick häromdagen. En dam som
skulle till Paris ringde och tyckte att det skulle
bli väldigt dyrt att åka till Paris från Linköping:
”Först ska man ju betala resan till Amsterdam,
och sedan resan därifrån till Paris”. Men så är
det inte, man betalar hela resan med en flygbiljett,
så det är oftast inte dyrare att åka härifrån
till Paris, än det är från Arlanda.
Även påståendet att flygplatsen i Linköping
mest skulle vara till för affärsflyget tar Camilla
Lejon snabbt död på.
– Mitt i veckorna är det mycket affärsresenärer,
men det är en mängd privatresenärer i
alla åldrar som upptäckt hur smidigt det är att
ta sig ut i världen via Linköping. Dessutom
ligger flygplatsen bara fem minuter från centrum.
Det här är verkligen en flygplats för alla
som bor i Linköpingsregionen. Vad man vill
ha som resenär är ju att kunna ta sig till sin
slutdestination så snabbt som möjligt, och det
gör man härifrån.
Linköping City Airport har gått från 115 000
passagerare till 160 000 på två år. Servicen anses
vara något utöver det vanliga om man får
tro KLM:s senaste passagerarundersökning.
När det gäller service och bemötande så fick
Linköpings flygplats det i särklass högsta betyget
av samtliga flygplatser som KLM trafikerar
i norra Europa.
– Det blir ju en väldigt personlig service
här, mycket beroende på att vi är en mindre
flygplats, säger Camilla Lejon. Här går det
snabbt och smidigt, inga köer. Dessutom har
vi en uppskattad business lounge.
De två bolag, SAS och KLM, som trafikerar
Linköping tillhör den största, respektive näst
största flygbolagsalliansen i världen: SAS –
Star Alliance, och KLM – Sky Team.
– Det innebär att våra passagerare kan ta sig
över hela världen via en mellanlandning.
Landningsbanan ska nu flyttas 600 meter
utåt landet för att Linköping ska få plats med
alla bostäder som planeras.
– Utbyggnaden gör att vi kommer att kunna
ta emot större flygplan än vi gör idag, säger
Camilla Lejon. Till hösten planeras även en ny
linje till Riga.